چه خواب آورهایی بدون عوارض است ؟

معرفی خواب آورهای بدون عوارض توسط طب سنتی

چه خواب آورهایی بدون عوارض است ؟

در این مقاله به معرفی خواب آورهای بدون عوارض توسط طب سنتی میپردازیم با فورویکی ادامه با ما همراه باشید .

معمولاً افرادی که به مصرف داروهای خواب آور تمایلی ندارند، از گیاهان دارویی برای داشتن یک خواب راحت استفاده می‌کنند. مطالعات زیادی روی گیاهان دارویی انجام شده است؛ اما برخی از این گیاهان که از گذشته به عنوان گیاهان دارویی خواب‌آور شناخته شده‌اند، بعد از انجام تحقیقات از این گروه خارج شده‌اند. حتی برخی از این گیاهان با اثرات نامطلوب سلامتی همراه بوده‌اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و توضیح در مورد خواب آورهای بدون عوارض، اثرات گیاهان دارویی خواب‌آور بپردازیم و اینکه آیا این گیاهان می‌توانند به درمان بی‌خوابی اثرگذار باشند؟ یا خیر! پس تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا طب سنتی می‌تواند بی خوابی را درمان کند؟

حدود ۴۰% از مردم حداقل گاهی اوقات از داروهای جایگزین یا مکمل استفاده می‌کنند. این می‌تواند به دلایل زیادی از جمله مشکلات خواب باشد. برخی از افرادی که مصرف قرص‌های خواب برای آنها مشکل است، برای کمک به خواب به داروهای گیاهی روی می‌آورند. گاهی گیاهان دارویی خواب‌آور به درمان بی‌خوابی جواب خوبی می‌دهند که متاسفانه گاهی این اثربخشی می‌توانند موقت باشد. زیرا تنها یک ماده شیمیایی فعال در گیاه، و نه خود گیاه، می‌تواند ثبت اختراع شود و فقط توسط یک سازنده خاص برای یک دوره زمانی خاص فروخته شود. اثربخشی این نوع از آزمایش‌ها گران است و بدون ثبت اختراع، شرکت‌ها ممکن است نتوانند هزینه‌های خود را از طریق فروش تضمینی بازیابی کنند، حتی اگر این گیاه پتانسیل توسعه و رشد را داشته باشد.

تاثیر داروهای گیاهی بر درمان بی خوابی

در جدول زیر ما به تاثیر هشت داروی گیاهی به عنوان درمان بی‌خوابی نگاه می‌کنیم. ستون اول نام داروی گیاهی را نشان می‌دهد و ستون دوم قدرت نتایج را برای بی‌خوابی نشان می‌دهد.

بــی خــوابــی
داروهای گیاهی سطح شواهد برای کمک به بی خوابی
سنبل الطیب خوب
کاوا کم
وولینگ کم
رازک خوب

 

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد داروهای گیاهی چینی (CHM) می‌تواند علائم بی‌خوابی را کاهش دهد. یک بررسی اخیر در سال 2019 به این نتیجه رسید که CHM در بهبود کیفیت خواب موثرتر از درمان‌های پلاسبو است. قبل از شروع درمان، مشاوره با پزشک متخصص CHM توصیه می‌شود.

 

گیاهان خواب آور قوی

ریشه سنبل الطیب با سایر مواد گیاهی مانند: رازک و کاوا به عنوان یک آرام بخش برای القای خواب قوی و خواب آور مخلوط شده است. عجیب است که گیاهان سنبل الطیب به قدری خواب آور هستند که حتی گربه‌ها نیز جذب آن می‌شوند. در ادامه به شرح کامل این گیاهان می‌پردازیم:

  • سنبل الطیب، پادشاه گیاهان خواب آور

سنبل الطیب یک جایگزین محبوب برای داروهای تجویزی برای مشکلات خواب است؛ زیرا هم بی‌خطر و هم ملایم است. از سنبل الطیب در برخی از مطالعات به عنوان گیاهی برای افزایش کیفیت خواب و خواب سریع و راحت یاد می‌شود.

  • گل گاو زبان،‌ آرام بخش بی همتا

این گیاه سرشار از ترکیباتی مانند فلاونوئیدها است که اثرات آرام‌بخش و ضد اضطراب متوسطی دارند. گل‌های این گیاه در بین مردم ایران به عنوان درمان کننده اضطراب، افسردگی، سرفه، ذات الریه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • بادرنجبویه برای بی‌خوابی

بادرنجبویه گاهی اوقات برای کمک به خواب و مدیریت بی‌خوابی استفاده می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی بادرنجبویه و یا دمنوش آن به بهبود کیفیت خواب و کاهش اختلالات خفیف خواب نیز کمک فراوانی می‌کند.

  • زعفران آرام بخش و شادی آفرین

کروسین و سافرانال موجود در زعفران برای تحریک “هورمون‌های شادی” مانند سروتونین و دوپامین مفید هستند که باعث بهبود اضطراب و افسردگی نیز می‌شوند. ویتامین B6 موجود در زعفران همچنین سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به تقویت عملکرد مغز کمک کند.

  • رازیانه و خواب سبک

یک وعده دمنوش داغ راهی عالی برای استراحت پس از یک روز طولانی است و نوشیدن رازیانه دم کرده، باعث حفظ سلامتی بیشتر بدن نیز می‌شود. از آنجایی که رازیانه می‌تواند ماهیچه‌های شما را شل کند (از جمله ماهیچه‌های مربوط به سیستم گوارش) بعد از نوشیدن باعث می‌شود خواب راحت‌تری داشته باشید. در طب باستانی از رازیانه به عنوان یک گیاه مهم در درمان بی‌خوابی استفاده می‌شده است.

  • بابونه از گیاهان خواب‌آور شگفت انگیز:

بابونه به طور گسترده به عنوان یک آرامبخش خفیف و خواب‌آور شناخته می‌شود. اثرات آرام بخش ممکن است به دلیل فلاونوئید، آپیژنین باشد که به گیرنده‌های بنزودیازپین در مغز متصل می‌شود. مطالعات در مدل‌های پیش بالینی به ترتیب اثرات ضد تشنج و مهار CNS، مرتبط با این گیاه را نشان داده‌اند.

  • گل بنفشه، بهترین دوست بانوان

بنفشه شیرین گیاهی است که از ریشه و قسمت‌هایی که در بالای زمین رشد می‌کند، برای تهیه دارو استفاده می‌شود. بنفشه شیرین برای استرس، خستگی، بی‌خوابی، علائم یائسگی، افسردگی، سرماخوردگی، آنفولانزا و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می‌شود.

  • عناب، خواب‌آور و ضد سرماخوردگی

یکی از قوی‌ترین فواید عناب توانایی آن در آرام کردن ذهن، فعالیت عصبی آرام و کمک به القا و تداوم خواب است. مطالعات علمی نشان می‌دهد عناب زمان خواب را در موش‌ها افزایش می‌دهد. هم فلاونوئیدها و هم ساپونین‌ها ترکیبات زیست فعال موجود در عناب زمان خواب را نیز افزایش می‌دهند. عناب همچنین در امراض و بهبود سلامتی برای مواردی همچون، تسکین معده، رفع گلودرد و سرماخوردگی، کاهش درد عضلات کمک می‌کند.

  • گل ساعتی، ضد‌استرس و فشار‌های عصبی

گل ساعتی به عنوان یک مکمل غذایی برای مشکلات اضطراب و خواب و همچنین برای درد، مشکلات ریتم قلب، علائم یائسگی و اختلال کم توجهی بیش‌فعالی استفاده می‌شود. این گیاه همچنین برای سوختگی و درمان بواسیر روی پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نعنا، یک خواب‌آور قوی طبیعی:

برگ‌های چای نعناع مدت هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای بی‌خوابی استفاده می‌شود. این به این دلیل است که برگ نعناع، حاوی ترکیباتی است که تأثیر آرام بخشی بر ذهن و بدن دارد. چای نعناع همچنین می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش تنش کمک کند. نوشیدن یک فنجان از این چای قبل از خواب ممکن است به خواب بهتر شما کمک کند.

همچنین بخوانید : دوران یائسگی چه مشکلاتی دارد و راه های پیشگیری چیست

برای درمان بی خوابی قرص خواب بهتر است یا داروهای گیاهی

به طور کلی داشتن یک روتین قبل از خواب خیلی می‌تواند در آرام شدن و به خواب رفتن شما کمک کنند باشد. به عنوان مثال، کتاب بخوانید یا به موسیقی آرام گوش دهید، حتی دوش آب گرم نیز در این امر تاثیر بسزایی دارد. پزشک ممکن است ماساژ درمانی، مدیتیشن یا یوگا را برای کمک به آرامش شما توصیه کند. طب سوزنی نیز به بهبود بیخوابی به خصوص در افراد مسن کمک می‌کند.

اما برای درمان بی‌خوابی اولین توصیه پیدا کردن علت بی‌خوابی است. وقتی بتوانید دریابید که کدام افکار و رفتارها باعث مشکلات خواب یا بدتر شدن آن می‌شوند، قدرت کنترل آنها را هم پیدا می‌کنید و این رفتارها را با عادات درست که در به خواب رفتن شما کمک کننده هستند، جایگزین می‌کنید. از طرفی می‌توانید تشخیص دهید که برای خواب راحت، کدام راهکار درست‌تر است؛ مصرف قرص‌های شیمیایی، دمنوش‌ها و داروهای گیاهی یا داروهای خواب‌آور گیاهی.

 

معرفی بهترین قرص خواب بدون عوارض

بعد از معرفی انواع گیاهانی که طی سال‌ها اثر آرامبخشی و خواب آلودگی خود را به اثبات رسانده‌اند، نوبت به معرفی قرص‌ها و کپسول‌های خواب آور گیاهی می‌رسد که برای افراد مختلف ساخته شده و حتی بانوان در دوران قاعدگی می‌توانند از آن استفاده کنند. من جمله این خواب آورهای اثرگذار می‌توان به قرص سیموسلیپ، کپسول سیمودریم، قرص ملاتوسیم ۳ میلی گرم و ملاتوسیم ۵ میلی گرم، اشاره کرد.

 

سپاس از حضور و همراهی شما عزیزان

باز نشر از سیمرغ

 



دیدگاه خود را بگذارید